
Blijf benieuwd!
Op de hoogte blijven van ons steeds vernieuwende aanbod?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Antoon van Dyck (1599-1641) was behalve beroemd meester van de zeventiende-eeuwse Vlaamse barokschilderkunst, ook een productief prent-maker. Zijn faam in dit medium berust op de ‘Iconographie’: 80 portretten van beroemde tijdgenoten, onder wie veel collega-kunstenaars, ontstaan tussen ca. 1627 en 1635. De eerste bekende editie werd pas postuum in 1645 uitgegeven en was zo’n succes dat prentmaker/uitgever Hendrikx er later nog 28 portretten aan toe liet voegen. Interessant is dat hiervan 17 portretten tenminste deels door van Dyck zelf zijn vervaardigd, nu in de etstechniek. Hiernaast bleven veel van Van Dycks ontwerpen voor de ‘Iconographie’ bewaard, als tekening, of olieverfschets.
In deze online lezing door kunsthistoricus Max Put wordt de complexe geschiedenis van de serie uit de doeken gedaan en aandacht besteed aan de mooiste portretten, vooral van beroemde collega’s van Van Dyck als Jan Brueghel, Peter Paul Rubens en Frans Snijders, waarvan onder andere de ontwerpen, zowel geschilderd als getekend, en de prenten zelf getoond worden.
De Vrije Academie is voor iedereen met interesse in kunst, cultuur, architectuur, geschiedenis en filosofie.
Wij werken met de beste docenten en experts. Zo garanderen we onderwijs op niveau waar je jaren plezier van hebt.
We zijn een landelijk educatief instituut. De kans is groot dat we ook activiteiten bij jou in de buurt organiseren.