Blijf benieuwd!
Op de hoogte blijven van ons steeds vernieuwende aanbod?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
John Heartfield (1891-1968) wilde, in de eerste helft van de vorige eeuw, het grote publiek mobiliseren tegen fascisme en oorlog, met zijn fotocollages. Zijn beeldmanipulaties staan vol satire, kritiek en propaganda. Kort na de Eerste Wereldoorlog werd Heartfield lid van de KPD, de communistische partij van Duitsland. Shockeren zat hem in zijn bloed en hij wist in de Republiek van Weimar in opdracht van de KPD een onwaarschijnlijk krachtige propagandataal te ontwikkelen.
John Heartfield stond met George Grosz aan de wieg van de Berlijnse Dada. De artistieke samenwerking met Grosz leidde in 1916 tot de door hen geclaimde uitvinding van de fotomontage: het samenvoegen van fotofragmenten om op die manier nieuwe betekenissen te creëren. Dit fungeerde in eerste instantie als een typisch dadaïstisch middel om te shockeren en te provoceren, maar werd door Heartfield in de jaren twintig doorontwikkeld tot een uiterst effectief propagandamiddel; de schaar als wapen in de klassenstrijd. Het werk van Heartfield beweegt zich op het snijvlak van autonome kunst en engagement.
Tijdens deze online lezing door kunsthistorica Ellen van der Vecht hoort u alles over de Duitse Dada, fotomontage en de politieke bewogenheid van Heartfield.
De Vrije Academie is voor iedereen met interesse in kunst, cultuur, architectuur, geschiedenis en filosofie.
Wij werken met de beste docenten en experts. Zo garanderen we onderwijs op niveau waar je jaren plezier van hebt.
We zijn een landelijk educatief instituut. De kans is groot dat we ook activiteiten bij jou in de buurt organiseren.