
Blijf benieuwd!
Op de hoogte blijven van ons steeds vernieuwende aanbod?
Meld u aan voor onze nieuwsbrief!
Het streven naar een zo goed mogelijke gelijkenis met de werkelijkheid is in de geschiedenis van de westerse beeldende kunst eerder regel dan uitzondering. Pas in de eerste decennia van de vorige eeuw zien we voor het eerst dat kunstenaars dit realisme loslaten en abstract gaan werken. Iets dat in de kunstgeschiedenis altijd sterk naar voren werd en wordt gehaald. Echter parallel hieraan bleven kunstenaars de zichtbare werkelijkheid als uitgangspunt nemen. Ook in Nederland.
In deze korte reeks over realisme in de Nederlandse schilderkunst behandelt kunsthistorica Tine Zevenhuizen de ontwikkeling van het modern realisme in de Nederlandse schilderkunst.
In college 1 komen de voorlopers aan bod, Jan Mankes en Sal Meijer en de kunstenaars die in het interbellum opkomen, Charley Toorop, Dick Ket, Pyke Koch, Carel Willink, Wim Schuhmacher en Raoul Hynckes.
In college 2 gaan we kijken hoe het deze neorealisten verging na de Tweede Wereldoorlog, toen de modernistische voorkeur voor abstractie inmiddels leidend was geworden. Daarnaast kijken we naar de nieuwe generatie realisten die tegen het dwingende modernisme in kozen voor figuratie zoals Hermanus Berserik, Co Westerik Jan Beutener en Herman Gordijn.
In college 3 kijken we naar het realisme in deze tijd waarin alles kan en alles mag. Onder andere kunstenaars als Marlene Dumas, Philip Akkerman, Arnout Kilian, Annemarie Busschers en Lara de Moor komen aan bod.
De Vrije Academie is voor iedereen met interesse in kunst, cultuur, architectuur, geschiedenis en filosofie.
Wij werken met de beste docenten en experts. Zo garanderen we onderwijs op niveau waar u jaren plezier van heeft.
We zijn een landelijk educatief instituut. De kans is groot dat we ook activiteiten bij u in de buurt organiseren.