Blijf benieuwd!
Op de hoogte blijven van ons steeds vernieuwende aanbod?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Aldwin Kroeze over fotografie en schilderkunst in de 19de eeuw in De Mesdag Collectie.
Schilders en fotografen werkten in de negentiende eeuw zij aan zij in het bos van Fontainebleau. De kunstenaars werden aangetrokken door het ongerepte landschap van het gebied rondom het dorp Barbizon en zij beeldden de natuur af in al haar verschijningsvormen. Dit voorjaar vindt er opnieuw een bijzondere ontmoeting plaats tussen landschapsfotografie en –schilderkunst, tijdens een tentoonstelling in De Mesdag Collectie. Kunsthistoricus Aldwin Kroeze vertelt tijdens zijn lezing over de fascinatie van de fotografen en schilders voor de natuur en waarom het landschap bij uitstek een van de plekken is waar de paden van fotografie en schilderkunst elkaar kruisten.
Franse schilders trokken vanaf circa 1830 naar de omgeving van het dorp Barbizon, aangetrokken door de ongerepte natuur. De Barbizonschilders doken de natuur in en beelden het op een vernieuwende manier af: ze idealiseerden het landschap niet, maar legden het vast zoals het voor hun ogen verscheen. In navolging van deze schilders trokken ook fotografen eind jaren veertig naar Fontainebleau. In het bos werkten de fotografen en schilders zij aan zij en beïnvloedden elkaar. Vroege Franse landschapsfotografen keken naar de Barbizonschilderkunst voor hun onderwerpen en composities. Landschapschilders waren op hun beurt geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die de fotografie bood. Ze gingen foto’s verzamelen die als studiemateriaal konden dienen, ter aanvulling op hun schetsboeken.
Tijdens de tentoonstelling Natuur in beeld in De Mesdag Collectie is, naast een verzameling Barbizonschilderkunst, een verzameling vroege Franse en Nederlandse landschapsfoto’s te zien en een ruime selectie uit de unieke collectie van prentmaker en landschapschilder Théophile Chauvel, een bruikleen van Musée d’Orsay in Parijs.
Tijdens de lezing vertelt kunsthistoricus Aldwin Kroeze over de dialoog tussen fotografie en schilderkunst in de negentiende eeuw en hoe fotograaf en schilder elkaar beïnvloedden.
Wilt u meer weten over de tentoonstelling? Lees hier het Achtergrondartikeldat Jorien Soepboer, conservator in opleiding bij het Van Gogh Museum, schreef over Natuur in beeld.
Natuur in beeld. Fotografie ontmoet schilderkunst in de 19de eeuw | 5 maart t/m 5 juni | De Mesdag Collectie
De Vrije Academie is voor iedereen met interesse in kunst, cultuur, architectuur, geschiedenis en filosofie.
Wij werken met de beste docenten en experts. Zo garanderen we onderwijs op niveau waar je jaren plezier van hebt.
We zijn een landelijk educatief instituut. De kans is groot dat we ook activiteiten bij jou in de buurt organiseren.